Chyba trochę mylisz Accesa z Excelem.
Baza danych to nie arkusz kalkulacyjny czy lista.
W bazie (a ściślej w tabeli) jak juz wiesz są rekordy. Każdy rekord ma swój unikatowy numer ID (niekoniecznie musi być to liczba, ale nie ważne). ID jest po to aby odróżnić od siebie takie same 2 rekordy, bo przecież moze się teoretycznie zdarzyć, że Jan Kowalski i drugi Jan Kowalski mają ten sam adres, prawda? Więc jak ich odróżnisz jeśli nie będą mieli żadnej cechy różnej? Po to jest numer ID. I tak jeden z nich otrzyma dla przykładu nr 101 a drugi na przykład 105 (zależy od kolejności dodania do tabeli). Raz przypisany ID do rekordu nie ulega zmianie, zauważ, że pozostają dziury w numerach nawet gdy jakiś rekord usuniesz.
Jeśli więc posortujesz alfabetycznie nazwiska, to desortacji (Wow, wymyśłiem nowe słowo
) ulegną wszystkie nr ID. Możliwe, ze alfabetyczne wylistowanie (z numerami kolejnych pozycji) nazwisk można zrobić na Raportach Accesa, ale nigdy tego nie robiłem, bo nie potrzebowałem, więc musiłabyś się pobawić.
Acces to świetny zarządca baz danych, trzeba tylko zrozumieć ideę tworzenia i funkcjonowania baz danych. Polecam jakąś dobrą książkę o Accesie, albo strony interentowe. Poszukaj na
Element ukryty. Rejestracja zajmie tylko minutę!, na pewno coś znajdziesz.
pozdr.
Symu