Czym różni się rękojmia od gwarancji?
znana już chyba wszystkim stałym klientom kancelarii
ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959)** stanowi
zgodnie z regulacją tej ustawy
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
[/quote]
czyli
-
----------------
** Ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 99/44/WE z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L 171 z 07.07.1999)
fas impf napisał(a):i jeszcze jedno pytanie do Franka: na karcie gwarancyjnym mam napisane "karta gwarancyjna" i gwarancję na kartę graficzną na 24 miesiące. jak odbierałem po raz pierwszy z naprawy kompa i jak ni dali nowego gf 5700 to pani mi powiedziała, że jest to rękojmia. strzeliłem ostre oczy, bo na karcie jest napisane karta gwarancyjna a nie rękojmia, no i nie dali mi nowej gwarancji na grafikę, tylko jest taka, jak od dnia, w którym kupiłem kompa. czy to normalne i co w tej sprawie mogę jeszcze zdziałać, bo w art 581 kc jak wół jest napisane...
znana już chyba wszystkim stałym klientom kancelarii
ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959)** stanowi
Cytat:art. 1 ust. 4ponadto
Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
zgodnie z regulacją tej ustawy
Cytat:Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
[/quote]
czyli
-
- gwarancja jest jakby wolną wolą producenta lub sprzedawcy, jakkolwiek nie powinna w zasadzie być ona idywidualizowana pod konkretnego klienta, czyli nie jest do końca tak, że w każdej chwili jej warunki moga ulec zmianie; ale nie przyszługują Ci żadne dodatkowe prawa, niz napisane w dokumencie pt. "gwarancja"; czyli, jeżeli nie pisze w nim, iż termin gwarancji zaczyna biec od nowa w razie całkowitej wymiany sprzętu, to termin ten nie wznawia się i już; jeżli zaś pisze masz prawo żądać wydania nowego dokumentu z nową datą
- gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową (tzn. z rękojmi); czyli z jednej strony wszystko OK; ale formalnie to wybór, z których regulacji skorzystasz (gwarancja/rękojmia) powinien należeć do Ciebie, gdyż to Ty przedstawiasz sprzedawcy swoje żądania
----------------
** Ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 99/44/WE z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L 171 z 07.07.1999)